چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

محقق و پژوهشگرحوزوی، عاشورا را حاصل فراموشی غدیر و بی بصیرتی مردم دانسته و گفت: امروز حفظ ولایت از بالاترین معروف هاست و مخالفت با آن حرکت در مسیر دشمنی با آل الله است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی قمی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به مساله انحراف از غدیر و درس های این انحراف بزرگ، گفت: در روز غدیر بیش از یک صد هزار نفر از مسلمانان شاهد عینی اعلان ولایت حضرت علی(ع) بودند و با تصریح قرآن نیز این ابلاغ صورت گرفت؛ ‌ابلاغی که با هدف حفظ پیوند جهانی مسلمانان بر محور ولایت انجام شد، ولی آنچه که پس از این ماجرا روی داد، بر خلاف منویات قرآن و رسول اکرم(ص)‌ بود.

وی افزود: با نگاهی ظریف به حادثه کربلا به روشنی می توان دریافت که چگونه یک امت، با سرپیچی از حکم خدا در منجلابی گرفتار می شوند که بر روی امام خود شمشیر می کشند.

 حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی ادامه داد: وقتی بصیرت از یک جامعه گرفته شد، امام(ع) تنها می ماند و عده ای از آنان دشمن و عده ای هم با سکوت خود نظاره گر تنهایی و غربت امام می شوند.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به این که عاشورا حاصل فراموشی غدیر و بی بصیرتی مردم بود، تصریح کرد: بدون شک حادثه عاشورا به لحاظ جنس تاریخی و ماهیتی جنگ تاریخی بین خیر و شر و امام و شیطان، جریانی است که همواره در طول تاریخ تکرار خواهد و اگر نتوانیم بصیرت خود را نسبت به روزگاری که در آن زندگی می کنیم بالا ببریم چه بسا در اعداد افراد مقابل امام قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان این که یکی از عواملی که باعث شد، پس از غدیر، مردم آن زمان به انحراف کشیده شوند و کربلا را رقم بزنند، جوسازی برخی از افراد به منظور به انحراف کشاندن ذهن مردم از حقیقت بود، ابراز داشت: رعب و وحشت دستگاه حاکم به منظور جلوگیری از فعالیت های روشنگرانه، ترویج فرهنگ مادی گرایی و دنیا طلبی، ممنوعیت فعالیت های مرتبط با امر ولایت و حتی نشر احادیث و روایات نبوی از جمله دلایلی بود که در کنار دلیل اول یعنی غصب خلافت، در تبدیل جامعه نبوی به جامعه ای که با خانه نشینی ولی خدا، کنار می آید و سال ها بعد به شهادت ولی خدا، راضی می شود، تاثیر گذار بود.

 رئيس ستاد بازسازی عتبات عاليات استان قم، با اشاره به اشاعه منکرات در جامعه و نقش آن در دوری مردم از ولایت، خاطرنشان کرد: در جامعه ای که حاکمان آن بدون توجه به معارف نبوی و ولایی حکومت می کردند و معروف به منکر و منکر به معروف تبدیل شده بود، روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز به سوی روابط حرام رفت و پس از آن بود که مردم، با ولایت و مفاهیم ولایی بیگانه شدند؛ امروز نیز اگر چنین روابطی بین ما حاکم باشد و منکرات اقتصادی، سیاسی و... در جامعه حاکم شود، بیشترین ضربه را به فرهنگ و دستگاه ولایت وارد آورده ایم که مسلما حرکت در مسیر دشمنی با آل الله است.

وی با اشاره به این که یکی از اموری که در کربلا نسبت به آن امر شد، نماز اول وقت است که بدون شک یکی از بزرگترین عوامل نجات انسان ها در هر عصر و دوره ای است، گفت: نماز  اول وقت نمادی از معنویت و حاکمیت روح دین بر زندگی آدمی است؛ کسی که نماز را در اول وقت به کارهای دیگر ترجیح می دهد، با خود تمرین می کند که حکم خود را به هر حکم دیگری در هر حال و وضعی، ترجیح دهد؛ پس از واقعه عاشورا از سوی ائمه اطهار(ع) امر به شرکت در مراسم های عزاداری شدیم که این نیز از معروفات تاثیرگذار در سعادت انسان است که اثرات آن بارها و بارها در طول تاریخ خود را نشان داده است.

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، خاطرنشان کرد: مهم ترین درسی که از کربلا باید بیاموزیم، تبعیت و تسلیم در مقابل امر ولایت است؛ ترویج فرهنگ سرپیچی و قدعلم کردن دربرابر ولایت، بدون شک به سقوط فرد و جامعه اسلامی منجر می شود.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم تاکید کرد: اگر جریان شناسی درستی از حادثه کربلا داشته باشیم، متوجه می شویم که امروز حفظ ولایت از بالاترین معروف هاست و که در هر برهه ای خط مشی را برای ما مشخص می کند؛ مقام ولایت، با بینش و بصیرت دینی و سیاسی که از آن برخوردار است در جنگ با دشمن و استکبار با دیده بانی قوی، مسیرهای ضربه پذیر دشمن را رصد کرده و ما نیز به عنوان سرباز باید از گراهایی که رهبری در هر دوره ای به ما می دهند، علیه دشمنی که عزم نابودی اسلام در سراسر جهان را دارد، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اصولی که باید در پیروی از امر امام به آن توجه داشت، پرهیز از اعمال سلیقه در اموری است که رهبری، نظر قاطعی نسبت به آن موضوع دارند؛ بارها و بارها در طول انقلاب، برخی از این موضع دچار اشتباه شدند و خود و کشور را به مشکلات عدیده دچار کرده اند. این فعال فرهنگی یادآور شد: امروز حفظ نظام و جایگاه ولایت، مهم ترین وظیفه و معروف است، چون تبعیت از امر ولی فقیه مانعی مستحکم در برابر ایجاد انحراف در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی با اشاره به سرپیچی خواص و بعد از آن پیروان آنها از امر ولی خدا و نتایج اسف بار آن برای مسلمانان، خاطرنشان کرد: در آن زمان نیز عده ای با اعمال سلیقه و خواسته های شخصی و گروهی، در مقابل امر پیامبر(ص) ایستادگی کردند و مانع از خلافت ولی محض خدا شدند و با این کار، انحرافی بزرگ در جامعه اسلامی ایجاد شد که خروجی آن، افراد فاسدی چون یزید بودند که در سه یا چهار دهه بعد، حاکم ممالک اسلامی شد؛ انحراف از غدیر، فاجعه عظیم شهادت ولی خدا در سرزمین کربلا را به دنبال داشت.

رئيس ستاد بازسازی عتبات عاليات استان قم با بیان این که پیامبر(ص) بر اساس وحی، خط و مسیر حیات اسلام را برای بشریت مشخص کرده اند، گفت: متاسفانه برخی خواص با جوسازی و ایجاد شرایط خاص، با تعبیرات عجیب از سخن پیامبر(ص) و انکار غدیر، دیگران را به عنوان خلیفه انتخاب کردند؛ وقتی مسیر یک جامعه از مسیری که باید، منحرف می شود، هر چه این جامعه به حیات خود ادامه می دهد، این خط از مسیر اصلی خود منحرف تر می شود و به جایی می رسد که دیگر وصل شدن به خط اصلی بسیار مشکل و طاقت فرسا می شود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha